Dieselgate – podvod s emisiami, na chvíľu mediálne „prekryl“ aj problematiku utečencov. Áno, sme motoristický národ, každého sa nás to týka, aj keď nie primárne – že to naše auto nie je „podvodnícke“, tak určite sekundárne, veď nadmieru zamorený vzduch dýchame všetci a rovnako to škodí nášmu zdraviu. Uvádza sa, že deklarované emisné normy sú prekročené 20 až 30 krát. Keď to vyjadríme v percentách, ide o prekročenie o 2000 až 3000%. To je príliš veľa aj pri malých číslach. Podvod s emisnými parametrami evokuje vo mne niekoľko úvah, napr.:
- Doteraz sme boli akosi nálepkovaní, že podvodov, krádeží a klamstiev sa dopúšťame len my, zo strednej a východne Európy, z bývalých socialistických štátov. Vidieť, že to tak nie je. Podvádzajú (aj vo veľkom) aj „rodáci“ tradičných demokracií, hoci si to nepripúšťajú. Mnohí s tým máme aj osobné skúsenosti.
- Tí, čo skresľovali výsledky emisií, sú podľa mňa aj hlúpi. Pri tak veľkom množstve – 11 mil. áut v USA a 8 mil. v EÚ, aj na základe veľkých čísiel, bola to len otázka času, kedy sa podvod odhalí. Kontrola je ako smrť – raz to určite príde a klamstvo, už dávno vieme, že „má krátke nohy“.
- Usudzujem, že podvod s emisiami sa bude týkať aj iných značiek. Ak Volkswagen nevedel optimalizovať trio parametrov „výkon – spotreba – emisie“, je ťažko predstaviteľné, že iné značky to vyriešili čestne, bez podvodu. Veď v konkurenčnom prostredí ide o „prekonanie“ konkurenta (zdá sa, že hocijakými prostriedkami).
Keď už podvod bol odhalený, dúfajme, že výrobca „nesprávne“ motory opraví a nie na úkor kupujúcich. Keďže pri stanovených emisných limitoch nebude možné dodržať deklarovaný výkon motora, teda ten, za ktorý kupujúci zaplatil dúfajme, že predajca vráti aj časť kúpnej ceny.
Aj keď je to tragické, pozrime sa na tento problém z optimistickej a humornej stránky. Keďže motor vie rozoznať kedy sa meria jeho emisia, ide o jednu z prvých aplikácií umelej inteligencie v praxi. Keďže Volkswagen to aplikoval v 19 mil. prípadoch, môžeme hovoriť o hromadnom nasadení prvkov umelej inteligencie v praxi. V socialistickej terminológii by sme už hovorili o vedecko – technickej revolúcii. Dúfajme, že umelá inteligencia v tomto segmente sa bude naďalej rozvíjať a aplikovať, takže budúce auta rozoznajú, že v peňaženkách máme málo peňazí, tak pri zachovaní stanovenej úrovne emisií a deklarovanom výkone, znížia spotrebu :-D. No povedzte, nebude to krásne?
...ale dá sa opraviť. Načo by ich ...
+++ ...
tento motor sa opraviť jednoducho ...
Celá debata | RSS tejto debaty